Har du kjøpt noe du vil klage på?

Hvis du har kjøpt en vare med feil har du en lovbestemt klagerett.

I utgangspunktet har du 5 års reklamasjonsfrist på elektroniske varer, eksempelvis nettbrett, mobiltelefon eller laptop, mens du har 2 års reklamasjonsfrist på varer som fortere blir utslitt, slik som klær og sko. Det er viktig å reklamere innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget, ellers mister du dine rettigheter.

Ny vare eller reparasjon?

Når en vare har en mangel, har du krav på enten få en ny tilsvarende vare eller at selger kostnadsfritt reparerer varen. Selger har som regel kun mulighet til å prøve å rette feilen to ganger. Dersom feilen ikke kan rettes har du krav på enten et prisavslag, ny vare eller å tilbakelevere varen og få pengene tilbake.

Selgere eller produsenter kan i tillegg velge å gi deg garanti på produktene du kjøper. Garantier skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven. Et eksempel på en slik garanti vil være adgang til å klage selv om du selv har forårsaket skaden på produktet. Selv om en produsent garanterer for en laptop i 2 år vil ikke det ha noe å si, fordi du uansett har 5 års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven.

Ta vare på kvitteringene

Husk å ta vare på kvitteringene dine! Det er ditt bevis for at du faktisk har kjøpt varen. Legg viktige kvitteringer på et egnet sted, eller ta bilde av dem og lagre. Har du mistet kvitteringen kan du også vise til en kontoutskrift.

Angrerett

Når du kjøper ved fjernsalg og utenfor fast utsalgssted, som internett eller telefonsalg kan du uten å oppgi noen grunn angre kjøpet ditt innen 14 dager. Angrerett har du fordi det er vanskelig å undersøke produktet før du har fått det levert. Du har derimot ikke angrerett når du kjøper i butikk. Mange butikker tilbyr åpent kjøp for en periode, men de er ikke forpliktet til det så husk alltid å sjekke det ut på forhånd og ta vare på kvitteringen!

Selger plikter å informere deg om angreretten, og skal sende med et ferdig utfylt angrerettskjema enten i en bekreftelsesepost eller sammen med pakken. Du vil da ha en 14 dagers angrefrist. Gir ikke den næringsdrivende opplysninger om angreretten slik angrerettloven krever, utsettes fristen til 12 måneder etter den opprinnelige angrefristen. Angreretten gjelder i Norge og i EU/EØS, så sjekk hvor nettbutikken du handler fra hører hjemme.

Netthandel – viktige ting å passe på

Når du handler på internett er det flere ting du burde passe på. Det finnes falske nettbutikker som svindler deg ved for eksempel å selge deg falske merkevarer eller ikke levere varen.

Tips for å forhindre nettsvindel

  • Sjekk nettstedet du handler fra opp mot Forbrukertilsynets liste over falske nettbutikker. Er nettbutikken i listen fraråder vi deg å kjøpe derfra. Du kan også se på butikkene på listen for å lære deg å kjenne igjen useriøse nettbutikker.
  • Sjekk nettsidens kontaktinfo. Nettbutikker skal være enkle å få tak i. Dersom de bare har et kontaktskjema uten å samtidig informere om telefonnummer, e-post, postadresse osv. kan det tyde på at de helst ikke vil bli funnet av deg dersom du har et problem som du ønsker å ta opp med dem.
  • Forsikre deg om totalsummen. Fraktkostnader er ikke alltid inkludert, og det kan tilkomme tollavgifter hvis du handler fra utlandet.
  • Vær forsiktig med å overføre penger direkte til selgers konto.
  • Ved kjøp fra ukjente nettbutikker som du er usikker på bør du unngå å betale på forskudd. Ved forskuddsbetaling anbefaler vi i alle tilfeller at du benytter kredittkort, og ikke bankkort der pengene dine trekkes direkte fra kontoen din. Bruk gjerne kredittkort når du handler på nett. Men husk på at du må ha penger til å betale tilbake! Skulle du være uheldig å bli svindlet så vil du når du betaler med kredittkort kunne kontakte banken og få pengene refundert.
  • Visa og MasterCard har etablert en ordning for debetkort der de lover å dekke tapet ditt dersom varen ikke skulle bli levert.

Forbrukerrådet

Dersom du skulle få et problem med selger angående en vare du har kjøpt, kan du kontakte Forbrukerrådet på telefon 23 400 500 for å få råd og hjelp i saken din. Forbrukerrådet har også en nettside påwww.forbrukerradet.no der du enkelt kan finne ut av dine rettigheter på mange viktige forbrukerområder.