Dine rettigheter når du reiser

Skal du reise på ferie til sommeren, og lurer på hvilke rettigheter du har? Her er hva du har krav på i forskjellige reisesituasjoner.

Fly

Når flyet ditt er forsinket eller kansellert har man oftere enn man tror krav på penger til både mat og hotellovernatting.

Disse rettighetene får du når forsinkelsen er:

  • mer enn to timer for flygninger på 1500 km eller mindre, eller
  • mer enn tre timer innen EU- og EØS området for flygninger over 1500 km, eller
  • mer enn tre timer utenfor EU- og EØS-området på under 3500 km, eller
  • mer enn fire timer på alle flygninger over 3500 km.

Dette har du krav på

Dersom ett av disse vilkårene er oppfylt, har du uansett årsak til forsinkelsen krav på:

  • Skriftlig melding fra flyselskapet om dine rettigheter
  • Måltider og forfriskninger som står i rimelig forhold til ventetiden
  • To gratis telefonsamtaler eller liknende
  • Gratis hotellovernatting dersom den nye avgangen først blir dagen etter det planlagte avgangstidspunktet, og det er nødvendig
  • Gratis transport mellom flyplassen og overnattingsstedet

Du kan også ha krav på standarderstatning etter faste satser. Denne bortfaller derimot ved forsinkelser eller kanselleringer som skyldes ekstraordinære omstendigheter som eksempelvis vær eller strekt. Du kan lese mer om dette på: http://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/.

Disse rettighetene har hjemmel i EU-rett. Reglene er litt kompliserte, men EU-kommisjonen har laget en app som skal gjøre det lettere å få oversikt. Last gratis ned appen «Your passenger rights».

Forbrukerrådet har også utviklet en flyrettighetskalkulator. Se mer her: http://www.forbrukerradet.no/fly/

Pakkereiser

Hvis du har kjøpt en pakkereise, men det viser seg å være avvik fra det som var avtalt, har du mulighet til å få refundert penger eller bli tilbudt alternativ til det avtalte. Er du ikke fornøyd kan du klage til turoperatøren. Dersom du ikke får medhold i klagen kan du klage saken inn for pakkereisenemnda. Se: https://reiselivsforum.no/web/klageinformasjon/pakkereise/ for mer informasjon.

Forbrukertilsynet har sammen med bransjen utarbeidet alminnelige vilkår for pakkereiser. Det kan fungere som et godt oppslagsverk for hva du har krav på. Alminnelige vilkår for pakkereiser finner du under fanen «tips, råd og dine rettigheter» på pakkereisenemndas hjemmesider.

Tog

Dersom toget ditt er forsinket med mer enn 60 minutter på langdistansetog, eller 30 min på andre strekninger, har du krav på ombooking eller refusjon av deler av billettprisen. Etter loven har du krav på 25 % av billettprisen dersom du ankommer bestemmelsesstedet 60 min for sent, eller 50 % dersom du ankommer 120 min for sent.

Forbrukerrådet

Dersom du skulle få et problem med turoperatør eller transportselskapet, kan du kontakte Forbrukerrådet på telefon 23 400 500 for å få råd og hjelp i saken din. Forbrukerrådet har også en nettside på www.forbrukerradet.no der du enkelt kan finne ut av dine rettigheter på mange viktige forbrukerområder.